Du har säkert själv varit med om att du av någon anledning får något gratis av ett företag. Speciellt mässor är kända för att dela ut alla möjliga produkter gratis, men det finns även andra former av så kallade freebies.
Om du tänker tillbaks till den senaste gången du handlade mat så kanske du var med om att få ett smakprov av något. Det kanske var en speciell typ av korv, en ny potatissallad eller en ny juice. Att få ta del av en maträtt på det här sättet är ett väldigt bra sätt för en matvaruhandel att få handlarna att koppla bra känslor till märket. Dessutom får de en möjlighet att prata med dig om produkten direkt, åtminstone om det är en smart mataffär. Om det är en produkt som kunden vanligtvis inte hade provat så finns det nu en unik möjlighet att sälja produkten till personen. Det finns mängder av anledningar till varför man ska ge ut freebies på det här sättet.
För att se till att personen som provar kommer ihåg varumärket så gäller det dock att profilera sig. Det ska vara tydligt vem gratisvaran kommer ifrån. Genom att ha sitt varumärke på många saker, som banners, muggar, papper, visitkort och så vidare, så nöter man in varumärket i det undermedvetna. Varumärket känns igen lättare igen.
Detta är en av anledningarna till att alla de små artiklar som pennor, nyckelringar och godisar du får med dig hem från mässorna oftast pryds av företagens varumärken. Dessutom finns det en psykologisk tanke bakom det hela, då personer som fått något gratis oftast vill återgälda detta, vilket leder till att de så småningom köper själva produkten.