Det finns många sätt att jobba med sin marknadsföring och lika många produkter att använda i sin profilreklam. Att ge bort någonting är ofta ett sätt att förmedla ett budskap. Kanske är det en fråga om att man vill öka igenkänningen av det egna varumärket, eller att man har en kampanj man vill presentera. Oavsett ändamål har profilprodukter visat sig vara någonting som ger effekt. Det är inte sällan man sitter med alla upptänkliga profilprodukter efter ett större event. Chanserna att man vänder sig till ett av dessa företag för sitt behov av en tjänst, är i viss mening större. Orsaken kan vara att man känner igen företagsnamnet och har en positiv bild av deras verksamhet.
Att välja ut profilprodukter är en konst och inte någonting man kan ge några konkreta rekommendationer om, ifall man inte också är väl insatt i företaget och dess arbete. Det är inte ovanligt att man väljer generiska produkter som alla har någon användning av. Kanske är det pennor eller bomullskassar som blir föremål för inköpet. Ficklampor eller koppar är inte heller så unikt när det gäller att trycka reklam på vardagsartiklar.
Produkter för fritid
Även om det finns en naturlig koppling mellan företag och förbrukningsprodukter som pennor, är det inte alltid fokus läggs på detta. Ett bra alternativ kan vara att etablera en koppling till allt annat man uppskattar att göra under dagarna. Golfprodukter är någonting som blivit mycket vanligt när det gäller profilprodukter. Alla som spelar golf vet att behovet av peggar inte minskar. Det spelar ingen roll hur duktig man är på golf. Peggar kommer att gå åt hur man än vänder och vrider på det. Att ha profilprodukter som associeras med golf är dessutom ett bra sätt att börja samtala. De som tar emot en sådan produkt kommer dessutom att se företagets logga i en situation av glädje och fritid. Det kan vara ett bra sätt att etablera igenkänning.
Golf är inte den enda aktivitet som kan användas för att nå ut med profilprodukter. Det finns en rad andra aktiviteter som också använder produkter som är bra att trycka på. I och med att tekniken bakom print blivit bättre, är det möjligt att trycka budskap och logotyper på nästan vad som helst. Oavsett om det är hårda eller mjuka föremål. Papper, eller tyg. Att hitta rätt profilprodukter handlar därför ofta om fantasi och inte om vad som finns att välja bland.