Så fungerar en landningssida – den nya heta trenden på nätet

10 januari, 2015 webmaster 0 Comments

En av de hetaste trenderna inom internetsmarknadsföring i dagsläget är att skaffa en landningssida. Företag i alla tänkbara branscher investerar i landningssidor för att öka sin synlighet i sökmotorer och i förlängningen få nya kunder och öka sin vinst.

Och allt fler har insett att detta är en mycket effektivt marknadsföringsmetod som i många fall konkurrerar ut mer traditionella arbetssätt (om man nu kan tala i de termerna när det gäller det relativt nya fenomenet interntet). Landningssidorna är inte någon dagslända som kommer att försvinna utan de fungerar långsiktigt och är definitivt här för att stanna.

Vad är en landningssida?

Men vi tar det hela från början: vad är egentligen en landningssida? Det är ingen fråga man behöver skämmas för att ställa – det finns ärrade veteraner inom marknadsföring på nätet som aldrig har hört talas om landningssidor. Faktum är att enbart ett fåtal SEO-företag i Sverige erbjuder denna tjänst och ännu färre levererar produkter av hög kvalitet. Precis som inom mycket annat finns lycksökare som försöker tjäna snabba pengar på ett undermåligt arbete, så det gäller att vara noggrann när man väljer leverantör.

Men det var ett sidospår. En landningssida kan enklast beskrivas som en mindre webbsajt som är helt och hållet fokuserad på ett område. Huvudsyftena med en landningssida är att den ska ranka bra i sökmotorer – främst Google som är den överlägset mest populära sökmotorn i Sverige just nu och lär fortsätta vara det under en överskådlig framtid – samt att konvertera den trafik som kommer in till köpande kunder.

Alla flugor i en smäll

Kan verkligen en liten webbsajt åstadkomma allt det där? Ja, och det är faktiskt enkelheten och tydligheten som är landingssidornas främsta vapen. Man har som sagt fokus på ett specifikt område, eller egentligen en specifik sökfras om man ska gå in på det hela lite djupare. Vilken sökfras man arbetar med beror helt på vilket företag det är som ska ha landningssidan.

För att ta ett enkelt och tydligt exempel så vore den optimala sökfrasen för en målare i Örebro vara ”målare Örebro”. Det är dock inte alltid så att det mest uppenbara sökordet är det bästa. Samarbetar man med en seriös och kunning SEO-byrå görs en ingående analys innan sökfrasen väljs ut.

Konverteringen

När landningssidan sedan börjat fånga upp trafiken – och det rör sig alltså om relevant trafik i form av köpsugna kunder – är nästa steg att få besökarna att handla. Och det är egentligten inga problem om sidan är utformad på rätt sätt av verkliga experter på området.

Som vi tidigare nämnt är tydligheten det främsta vapnet. Det ska inte råda någon tvekan om att den sida man hamnar på faktiskt motsvarar den sökning man gjort, och någon sådan tvekan finns extremt sällan när man besöker en landningssida.

Om vi fortsätter med exemplet med målaren i Örebro så kommer det företagets landningssida vara helt och hållet fokuserad på just måleriarbeten i Örebro. En stor huvudrubrik, förslagsvis ”Målare Örebro” är det första som möter besökaren och detta följs upp med bilder och texter på samma tema. Kunden ser att den hamnat rätt på några få sekunder och detta gör steget till att faktiskt genomföra ett köp betydligt kortare. Det gäller kort sagt att hitta rätt balans mellan trovärdighet/auktoritet och säljsnacket. Gör man det kommer en landningssida med all säkerhet vara en god investering för företaget.

Leave a Reply:

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *