Lagerboomen skapar rusning till truckutbildning i Stockholm

22 juli, 2025 Gustav Jönsson 0 Comments

Längs E4:an växer logistikcentrum upp som svampar ur marken. Amazon i Eskilstuna, XXL i Örebro, och otaliga e-handlare i Stockholms utkanter skriker efter personal som kan hantera truckar. För arbetssökande i huvudstadsregionen har detta skapat en gyllene möjlighet som många ännu inte upptäckt.

Från kontorsstol till gaffeltruck

Marcus arbetade i femton år som säljare i city innan pandemin slog till. När uppsägningen kom kände han först panik, men en kompis tipsade om den växande efterfrågan på truckförare. ”Jag hade aldrig kört något större än en skottkärra,” berättar han. ”Men efter en veckas intensivkurs hade jag mitt certifikat.”

Övergången från kostym till arbetskläder var större mentalt än praktiskt. Lönen blev faktiskt bättre, arbetstiderna mer flexibla, och stressen försvann. Nu kör han truck på ett av Arlandas fraktterminaler och trivs bättre än någonsin.

Priskrig mellan anordnare av truckutbildning i Stockholm

Konkurrensen om eleverna har pressat priserna på truckutbildning i Stockholm. Vissa skolor lockar med gratis körkortstillstånd, andra inkluderar flera truckkategorier i paketet. Men billigast är inte alltid bäst – kvaliteten varierar kraftigt.

De seriösa aktörerna har moderna truckar, erfarna instruktörer och samarbeten med lokala arbetsgivare. Vissa garanterar till och med praktikplats efter genomförd kurs. Att välja rätt skola kan vara skillnaden mellan jobb direkt eller månader av sökande.

Kvinnorna som bryter barriärer

Lagervärlden har traditionellt varit mansdominerad, men något håller på att hända. Allt fler kvinnor söker sig till truckkörning, lockade av schyssta löner och en arbetsmarknad som skriker efter personal. Arbetsgivare har insett att mångfald på lagergolvet förbättrar både stämning och effektivitet.

Sarah, 28, bytte karriär från frisör till truckförare förra året. ”Först var det lite macho-stämning, men när de såg att jag kunde köra precis lika bra som dem blev jag en i gänget. Nu är jag till och med skyddsombud.”

Framtidens automatisering

Orosmolnen finns förstås. Självkörande truckar testas redan på vissa anläggningar. Men experter tror att behovet av mänskliga förare kommer finnas kvar länge än. Någon måste övervaka systemen, hantera undantag och ta hand om de arbetsuppgifter robotar inte klarar.

Smart truckförare börjar redan nu bredda sin kompetens. Lär sig lagersystem, blir duktiga på felsökning, tar körkort för fler fordonstyper. Den som bara kan köra rakt fram och lyfta pallar riskerar att bli överflödig, men den som utvecklas med tekniken har en ljus framtid.

Stockholmsregionens växande logistiksektor kommer behöva tusentals nya truckförare de kommande åren. För den som är beredd att ta steget från skrivbord till lagergolv väntar en stabil karriär med överraskande bra utvecklingsmöjligheter. Första steget? En gedigen truckutbildning hos en erkänd aktör.

Leave a Reply:

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *